dinsdag 14 maart 2023

Vergeving

Vorige week had pastor Gino het in zijn blog van vrijdag 10 maart over een moeder die bij de aanslagen van 22 maart 2016 een zoon heeft verloren, maar die tijdens het proces dat nu bezig is ervoor kiest de daders niet te haten. Indrukwekkend. “Door de keuze te maken om niet te haten schept ze toekomst voor zichzelf en opent ze de deur naar nieuw leven, hoe moeilijk dit ook moet zijn” schreef Gino.
In aansluiting daarop stuurde een parochiane mij een krantenartikel door over Sébastien Bellin, die ook getuigd heeft tijdens het terreurproces. Hij is een gerenommerd ex-basketbalinternational. Tijdens de aanslagen werd hij getroffen door een bom, gewond aan zijn heup en het linkerbeen. Hij lag gedurende weken in coma. Nu voelt hij niets meer in zijn linkerbeen en moet voortdurend in beweging blijven om de bloedsomloop te stimuleren.
Toch stapte hij met de glimlach de assisenzaal binnen. Hij wil zichzelf geen ‘slachtoffer’ noemen, maar een ‘overlever’. En hij heeft velen verbaasd door wat hij zei tegen de beschuldigden.
“Ik ben bereid om jullie te vergeven. Om jullie de hand te reiken. Zie het als hulp die ik jullie aanbied om aan jezelf te werken. Het zal dat zijn of rotten in de cel.”
“Jullie hebben via jullie advocaten geëist dat jullie behandeld zouden worden als mensen. Ik vraag jullie vandaag om mij ook als mens te behandelen. Om me te horen. Me aan te kijken. Want ik heb besloten jullie te vergeven.”
“Ik vergeef jullie. Ik sluit mij af van de gruwel waarvan jullie beschuldigd worden. Ik wil me afsluiten van de haat. Jullie missie is mislukt. Door te proberen me te vernietigen, hebben jullie van mij net een beter mens gemaakt, vol tolerantie en openheid. Om echt te genezen van de wreedheid die jullie hebben aangericht, wil ik jullie vergeven. Er is geen plaats meer in mij voor haat en wraak. Ik maak de keuze om die plaats te geven aan liefde en tolerantie.”
En weer met de glimlach stapte Sébastien Bellin de gerechtszaal terug uit.
Zijn getuigenis spreekt ook ons aan. Zouden wij zoiets kunnen…?
Vergeving brengt genezing, geeft nieuw leven. In elk geval aan wie vergiffenis schenkt.
Het heeft iets te maken met Pasen, met verrijzen…

Pastor Benno.

Gedenkplaat voor de slachtoffers van 22 maart
in de inkomhal van de luchthaven van Zaventem.
©‘Fietstochten Luchthaven Zaventem’