vrijdag 10 maart 2023

Niet kiezen voor haat

Afgelopen dagen kwamen tijdens het proces naar aanleiding van de aanslagen van 22 maart 2016 de slachtoffers aan het woord. In de berichtgeving hierrond trof mij heel sterk de reactie van een moeder die in de aanslagen haar 21-jarige zoon verloor. Ze vertelde dat ze ondanks het grote drama van dit gebeuren ervoor koos om de daders niet te haten. Ik vond dit nogal een straffe uitdrukking. Haat tegenover de mensen die jouw onschuldige zoon om het leven hebben gebracht lijkt mij immers op het eerste zicht nogal normaal en evident. Maar toch wou de moeder aan die haat niet het laatste woord geven. Haat kan je immers verteren, kan alle energie uit je zuigen en je tekenen voor het leven. Door de keuze te maken om niet te haten schept ze toekomst voor zichzelf en opent ze de deur naar nieuw leven, hoe moeilijk dit ook moet zijn. Haat is misschien iets wat wij in ons dagelijks spreken niet zo vlug in de mond nemen. Toch hoor je vaak dat mensen zeggen: ik haat hem of haar, want die heeft mij onheus behandeld. Of ik haat mijn job, of ik haat dit of dat. Meestal drukken we dan uit dat we ten opzichte van iets of iemand erg negatieve gevoelens hebben. Deze negatieve gevoelens kunnen echter vaak een sluipend gif zijn, want op den duur zie je enkel en alleen nog dat negatieve. Het begint alles te overheersen. Als je bijvoorbeeld met een negatief gevoel naar jouw werk gaat, dan wordt stilaan alles aan dat werk negatief, en zie je zelfs de positieve momenten en gebeurtenissen niet meer. Daarom is het belangrijk om niet voor de negativiteit en de haat te kiezen. Misschien kan ook dit een vastenpuntje zijn: de negativiteit niet de bovenhand laten nemen, maar openstaan voor het positieve en het onverwachte dat het leven en de wereld ons te bieden heeft. Is dat trouwens ook al niet een eerste paaservaring? Of om het met de woorden van het lied hieronder te zeggen: misschien moeten we God vragen dat hij ‘het kwaad uit ons gezicht strijkt’. Hoe mooi zou het niet zijn als ons gezicht niet verkrampt is en vertekend door rimpels van negativisme, maar open op het leven.

Pastor Gino