woensdag 15 maart 2023

Houvast

Onlangs ging ik nog eens naar een boekvoorstelling. Het leek me een eeuwigheid geleden maar een aantal dingen gaven de doorslag om toch te gaan: de nabije locatie, de abdij van Grimbergen, en de auteur, Jürgen Mettepenningen die ik ken. Bovendien was er een panel voorzien dat met elkaar en de auteur in gesprek zou gaan rond het boek: Johan Van der Vloet, hoofdredacteur van Tertio en moderator, Hilde Kieboom van Sant'Egidio in België , bisschop Johan Bonny en CD&V-voorzitter Sammy Mahdi. Deze laatste had met de onderhandelingen rond het stikstofdossier andere katten te geselen binnen de Vlaamse regering en was verontschuldigd. De titel van het boek: ‘Houvast’ met als ondertitel: Identiteit van een christen. Dit boek cirkelt rond drie vragen: wat geloven christenen, wie zijn ze en hoe geloven ze? De centrale insteek is de liefde: het dubbelgebod van de liefde dat Jezus als kernopdracht meegaf, het geloof dat God liefde is zoals Johannes het meegeeft en de roeping en de zending die de Kerk meekreeg. Het werd een boeiend gesprek rond de christelijke identiteit met de drie panelleden. Nu, een paar dagen later, denk ik er terug over na. Wat is onze eigenheid? Wat is mijn houvast als christen? Wat maakt dat mensen aan ons kunnen, mogen zien dat we christen zijn? Naar die kern kunnen we teruggaan tijdens de veertigdagentijd. Wat is voor jou, ‘de grond waarop je staat’? Hoe is ons geloof in deze woelige tijden een houvast opdat we staande blijven? Ik ben alvast benieuwd of mijn antwoord overeenkomt met die uit het boek.

Pastor Guido

© Guido Vandeperre