zaterdag 25 maart 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 26 maart – 5de zondag van de veertigdagentijd A: Joh.11,1-45

Het evangelieverhaal dat we zojuist beluisterden vertelt ons dat Lazarus, een vriend van Jezus, gestorven is. Er is rouw en groot verdriet om zijn heengaan, vooral bij zijn zusters, Martha en Maria.
“Heer, als U hier geweest was, zou mijn broer nooit gestorven zijn”. In één zin balt Martha vertrouwen en verwijt samen. Eerst en vooral vertrouwen in Jezus omdat ze gelooft dat Hij de dood van Lazarus had kunnen voorkomen of – zo blijkt uit het vervolg van haar betoog – de dood ongedaan kan maken. Maar ook een licht verwijt: als U hier geweest was. Daarin hoor ik zachtjes de vraag: waar bleef Je nou? Het is een zin die heel wat mensen vandaag ook nog uitspreken wanneer ze geconfronteerd worden met lijden.
Jezus’ antwoord hierop is: “Ik ben de opstanding en het leven”. “Wie in Mij gelooft, zal leven ook al is hij gestorven. Geloof je dat?” De evangelist laat Jezus hier de kern van Zijn boodschap uitleggen in een paar zinnen. En terecht vraagt Jezus dan aan Martha en ook aan ons: geloof je dat? Geloof je dat we door Jezus’ dood en verrijzenis voor altijd verder mogen leven bij God?
Het echte wonder in dit verhaal is dus niet de tijdelijke terugkeer van Lazarus naar het leven, maar het indrukwekkende geloof van Martha: vast erop vertrouwen dat Jezus ons zal opwekken uit de dood, dat Hij ons leven geeft.
De opdracht van Jezus aan de omstanders om Lazarus uit zijn zwachtels los te maken, is ook aan ons gericht: mensen van hun zwachtels bevrijden, hun nieuwe levenskansen geven.
Het verhaal van Lazarus is immers een verrijzenisverhaal! Het is een teken van hoop want een ander en nieuw leven is mogelijk.

Pastor Chris


Net zoals Lazarus wil Ik je doen opstaan - zegt God -
en je weer nieuwe hoop geven.
Ik zal de steen die anderen voor je hart hebben gelegd,
helpen wegrollen.
Ik zal je naar buiten roepen om opnieuw 'nieuw' te worden.
Zo kun je een beetje proeven van wat het betekent
een 'paasmens' te zijn.
Nog twee weken - zegt God - en dan hoop Ik
dat Ik in jou mag verrijzen en dat je Mij zult ontmoeten
als Bron van 'nieuw leven'.
Ik heb je lief - zegt God.

Erwin Roosen

David Zelenka,
De opwekking van Lazarus vanuit een origineel perspectief:
Jezus met Maria en Martha (2005) 
© wikimedia commons