woensdag 14 juni 2023

Een bloemenmuur

Het werd hoog tijd, de ijsheiligen waren al uit het zicht verdwenen en de maand juni was net gestart, maar de tijd ontbrak om er werk van te maken. Maar afgelopen zaterdag kwam het er eindelijk van. Ik kleedde mijn kale terraswand weer aan met bloemen, één jarigen en telkens weer anderen, naargelang het tuincentrum dat jaar in de aanbieding heeft en mijn verbeelding al een kleurcombinatie in gedachten heeft. En dit jaar maakte ik er één grote mengeling van: op elke rij staat er ééntje van de vijf verschillende soorten. Ik hou van kleuren en hoe kun je dat beter uitdrukken dan in bloemen? Ze geven niet alleen kleur aan je dag maar ‘fleuren’ hem ook op. Ook al zit ik niet zo vaak op mijn terras, de open terrasdeur bij dit mooie warme weer biedt me een mooie kijk op de bloemenmuur. Ten opzichte van huisdieren hebben bloemen heel wat voordelen, je hoeft ze niet uit te laten en ze treuren ook niet als je ze te veel alleen laat. Ze lopen ook niet weg, ze blijven trouw staan waar je ze hebt geplant. Regelmatig water geven, dat wel, anders zou de fleurigheid snel verdrogen. Met de warmte van de zon, zijn dus ook de bloemen terug gekomen en dat neigt al wat naar vakantie of tenminste naar een tijd waarin het ritme lager komt te liggen. Om te genieten van een goed boek in de schaduw van mijn muur van bloemen. Meer hoeft dat soms niet te zijn…

Pastor Guido

© Guido Vandeperre