zaterdag 24 juni 2023

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 25 juni – 12de zondag door het jaar A: Mt.10,26-33

‘Wees niet bang’

Heel vaak horen we dit zinnetje in de Bijbel en vandaag een aantal keren in dit evangelie.
Angst kennen we wel allemaal: voor de oorlogen in de wereld, voor de klimaatproblemen, voor toenemend extremisme. Angst voor de anderen: wat zullen ze van ons denken?
Angst ook voor onze eigen zwakheid en onze kleine kanten. Angst om ons geloof te tonen.
Angst om wie we kunnen verliezen…
Maar angst werkt verlammend. Ons Godsvertrouwen krijgt het soms moeilijk. Matteüs schreef voor christenen die tegenkanting kregen, aangeklaagd en vervolgd werden. Jezus voorspelt dat ook aan zijn leerlingen. En toch worden ze opgeroepen om Gods Boodschap te verkondigen. En toch… desondanks moeten wij, in Jezus’ naam, de Boodschap uitdragen dat God zijn mensen nooit in de steek laat, moeten wij zichtbaarheid geven aan Gods nabijheid. Moge ons vertrouwen op God altijd groter zijn dan onze angst!

Pastor Chris

Fluister het in mijn oor,
grif het in mijn hart,
roep en schreeuw het me desnoods toe,
maar blijf het alsjeblieft herhalen, God:
"Wees niet bang!
Ik hou van je
en blijf partij voor je kiezen!
Zelfs als alles en iedereen tegen je lijken te zijn,
zal Ik je niet alleen laten.
Jij bent een parel in mijn ogen.
Nog vóór je geboren werd, kende Ik je al.
Ik weet wat er in je leeft aan vreugde en verdriet.
Geloof in Mij, zoals Ik geloof in jou!".

Erwin Roosen

"Wat Ik zeg in het duister, spreekt dat uit in het licht"
© James Wheeler via pexels