vrijdag 30 juni 2023

Muziek voor de zomer

Het was de laatste tijd nogal druk. Ik ben dan ook blij dat de vakantie voor de deur staat en dat er opnieuw wat tijd vrijkomt voor een goed boek, een fikse wandeling, een terrasje, of het ontdekken van wat nieuwe muziek. Een nieuw muziekstuk dat was blijven liggen ter beluistering en dat ik de afgelopen dagen voor het eerst mocht proeven, was het nieuwe album van Paul Simon. Je kent hem ongetwijfeld van toen hij het populaire duo Simon & Garfunkel vormde en liedjes maakte als ‘The Sound of Silence’ en ‘Bridge over Troubled Water’. Ik moet zeggen dat ik nooit echt een fan van hem geweest ben. Maar toen ik vernam dat de 81-jarige Paul Simon zich waagde aan een muziekstuk gebaseerd op het Boek der Psalmen onder de titel ‘Seven Psalms’, was mijn interesse gewekt. Hij zou in een droom de ‘roeping’ hebben gekregen om dit werk te maken en gedurende drie nachtelijke uren heeft hij de tekst ervan geschreven (de tekst ervan kan je hier vinden: https://www.azlyrics.com/lyrics/paulsimon/sevenpsalmsthelordloveislikeabraidmyprofessionalopinionyourforgivenesstrailofvolcanoesthesacredharpwait.html). En na beluistering van dit 33-minuten durend stuk (dat je hieronder integraal kan beluisteren) moet ik zeggen dat ik nu helemaal fan ben van Paul Simon. Ondanks zijn leeftijd klinkt zijn stem ontzettend krachtig en doorleefd. De muziek doet sterk denken aan het werk van Joni Mitchell, nog zo’n kranige oude dame die onlangs een soort van comeback maakte. Bovendien is de muziek van een ontzettende schoonheid. Het klinkt heel impressionistisch en uiterst meditatief. Bedoeling is om het werk in één beweging te beluisteren. Het stuk is diep menselijk en religieus, het behandelt verschillende geloofsvragen, dit alles doorspekt met woorden van een wijze oude man. De ideale soundtrack om de komende zomerperiode even stil te vallen.

Pastor Gino