vrijdag 16 juni 2023

Oorzaak Onzer Blijdschap

Vorig zaterdag moest ik in Tongeren zijn. Ik nam van de gelegenheid gebruik om het prachtige Teseum te bezoeken, zo immers wordt de schatkamer en de archeologische site onder de basiliek genoemd. Ook de kloostertuin en kloostergang zijn een oase van rust en stilte. Je waant je er in het zuiden van Frankrijk, zeker met de huidige temperaturen. Wat opviel in Tongeren is dat iedereen bezig was met zich klaar te maken voor de Kroningsfeesten, die in de week van 2 tot 9 juli zullen plaatsvinden, met in die week vier processies en avondspelen. Vele mensen hadden hun gevel versierd, overal hingen vlaggen met de beeltenis van Maria, en de stad was getooid in een grote bloemenpracht. De zevenjaarlijkse Kroningsfeesten zijn voor de Tongenaars dan ook een hoogtepunt waar ze telkens naar uitkijken. Tongeren is de oudste stad van BelgiĆ«. Als oudste Maria-oord aan deze zijde van de Alpen werden hier reeds in de middeleeuwen heiligdomsvaarten georganiseerd. Toen in 1890 het beeld van Onze-Lieve-Vrouw “Oorzaak Onzer Blijdschap” gekroond werd,besloot de Tongerse bevolking de heiligdomsvaarten uit te bouwen tot zevenjaarlijkse Kroningsfeesten. Deze traditie, erkend als immaterieel cultureel erfgoed, wordt tot op de dag van vandaag in ere gehouden. Dit jaar worden de Kroningsfeesten voor de negentiende maal georganiseerd. Ik heb de Kroningsfeesten al twee keer mogen meemaken. En ofschoon ik niet zo onmiddellijk een liefhebber van processies ben (ook al heb ik vele jaren zelf meegelopen in de Heilige Bloedprocessie van Brugge), toch kan ik de Tongerse processie echt wel smaken, en ik probeer telkens als ze plaatsvindt te gaan. Het is bovenal een echte religieuze en ingetogen processie. Dus als je nog op zoek bent naar een activiteit in het begin van de zomer, ga dan naar de Kroningsfeesten. Je zal het jou zeker niet beklagen. De toeristische dienst van Tongeren zal mij dankbaar zijn.

Pastor Gino

Onze-Lieve-Vrouw
Oorzaak Onzer Blijdschap - Tongeren