donderdag 9 juni 2022

Creativiteit

‘Creativiteit is denken met een bochtje.’ (BZN 6 juni – Pinkstermaandag)

Rechtdoor gaan lijkt vaak de gemakkelijkste weg. Ik heb nog leren autorijden toen je alleen een theoretisch examen moest afleggen, nog geen praktisch. Na acht uur rijles werd er verondersteld dat het wel zou lukken in het verkeer. De eerste keer dat ik nadien met de auto van mijn vader reed, vond hij dat mijn bochtenwerk toch nog wat oefening vroeg. Misschien dat ik wat te creatief reed volgens hem. Achteraf gezien moet ik wel gelijk geven.
Deze spreuk past volgens mij heel goed bij het Pinkstergebeuren. De leerlingen van Jezus dachten aanvankelijk dat gekende wegen volgen het beste was. Maar dat was buiten de Geest gerekend, om het zo te zeggen. Hun zending zou over ongekende wegen voeren, zeker niet altijd rechtdoor en met de nodige bochten erin. Ze moesten het vertrouwde denken achterlaten en creatief op zoek gaan naar de beste manier om Gods Boodschap te verkondigen.
Vandaag wordt van ons gevraagd om te verkondigen, om te getuigen van ons geloof. ‘Niet om te veroveren, maar om ervoor te zorgen dat overal in de wereld getuigen zijn van het christelijk geloof’, zoals kardinaal De Kesel het verwoordde zaterdag in de basiliek.
‘Kom, heilige Geest, maak ons denken en doen creatief! Geef dat we niet bevreesd zijn voor de ‘bochten’ op onze weg!’

Pastor Chris

© Pixabay