zaterdag 11 juni 2022

Stilstaan bij het evangelie

Zondag 12 juni - Drie-Eenheid C (Joh. 16,12-15)

‘In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’
Hoe vaak hebben we in ons leven al geen kruisteken gemaakt? En toch blijft dit teken van ons geloof iets van een mysterie behouden. Drie-eenheid of Drievuldigheid: wat moeten we ons daarbij voorstellen? Misschien dat het woord ‘Drie-eenheid’ dit Godsmysterie wat moeilijk doet lijken.
In zijn afscheidsrede vraagt Jezus dat zijn leerlingen allen één mogen zijn zoals Hij en de Vader één zijn. (Joh.17,21) Wij zijn gedoopt ‘In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’ en God wil ons laten delen in zijn liefde. Zo wil Hij zijn naam waarmaken: ‘Ik zal er zijn voor u '.
Als een vader heeft Hij ons geschapen naar zijn beeld en gelijkenis.
In Jezus, zijn Zoon, werd ten volle duidelijk wie Hij is: een barmhartige God, een nabije God.
Jezus heeft in woorden en daden de naam van God waargemaakt. Daarom kan Hij ook zeggen: ‘Alles wat de Vader heeft, is ook van Mij.’ (Joh. 16,15)
De Vader en Jezus laten ons niet alleen. Met Pinksteren ontvingen we de Geest, die in ons leeft, die in ons spreekt ' Ik ben er voor u ', die ons bezielt en richt om zijn naam in ons leven waar te maken.

Pastor Chris

Ik wil zorg voor je dragen – zegt God –
zoals een vader en een moeder voor hun kind.
Ik wil je beschermen en van je houden, alle dagen.
Als teken van mijn liefde
heb Ik je zelfs mijn Zoon gegeven,
opdat mijn tederheid een gezicht zou krijgen
en opdat mijn droom van een hemelse wereld
werkelijkheid zou worden.
Wil van Hem leren hoe je je leven kunt afstemmen
op de adem van mijn Geest en
hoe je een mens van vrede en liefde kunt worden.

Erwin Roosen

Schilderij op de preekstoel met de H. Geest,
Saint Paul Church,Yellow Springs (Ohio)
Nheyob via wikimedia commons