woensdag 29 juni 2022

Vergankelijk

Ik wou onlangs een adres terugvinden waar ik zo'n twintig jaar geleden met vakantie was. Op zichzelf had het eigenlijk geen enkel belang, het ging alleen om enkele prettige herinneringen. De kwestie hield me wel bezig en omdat ik gewoonlijk wel zorgvuldig ben in het bijhouden van alle mogelijke (vooral digitale) sporen, was ik er nogal van overtuigd dat ik dat gemakkelijk zou terugvinden. Mijn zoektocht bleek als een reis door een teletijdmachine. Het precieze jaartal en zelfs de data had ik snel teruggevonden. Het ging om zomer 1998, het jaar dat ik ook naar Evere verhuisde en er pastor werd. Natuurlijk is ruim twintig jaar een lange tijd. Maar in mijn beleving is dat toch niet zo ver en ik kon inderdaad bijzonder veel herinneringen terughalen. (Ik denk aan de afscheidsvieringen in Laken en Heembeek, of de aanstellingsviering toen in Epifaniekerk. Ik kwam het afscheid in de scholen tegen, de voorbereiding van het Chirokamp en zoveel meer.) Maar het adres zelf vond ik niet.
Ik had toen niet hetzelfde mail programma en de nog schaarse mailberichten bleken niet meer toegankelijk. Het was voor mij de begintijd van dat communicatiemiddel, de populariteit van internet was nog heel jong. Ik vond voorwaar tientallen faxberichten op de computer terug, die evenmin nog konden bekeken worden, omdat het programma ervoor alleen onder windows xp draaide.
Ik heb het adres uiteindelijk niet gevonden. Het is gewoon "weg", het behoort tot de zaken die een mens moet loslaten. Voor iets dat in de herinnering toch nog dichtbij lijkt, is dat even onthutsend. Er is vergankelijkheid. Sommige dingen zijn er eenvoudigweg niet meer...
Het is geen reden tot treuren: de oude herinneringen mogen tegelijk plaats maken voor nieuwe; dat grasduinen in gisteren is wel leuk, maar het is toch vandaag - en morgen! - waar het om draait. "Blijf niet staren naar wat vroeger was. Ik, zegt Hij, ga iets nieuws beginnen, het is al begonnen, merk je het niet?" zei Jesaja. Nog even en de vakantietijd geeft ongetwijfeld aanleiding tot nieuwe herinneringen...

Tony, pastor.

"Blijf niet staren naar wat vroeger was.
Ik, zegt Hij, ga iets nieuws beginnen,
het is al begonnen, merk je het niet?"