donderdag 23 juni 2022

Zorgen voor

‘Zorgen moet je doen, niet maken’ (BZN juni 2022)

Ik kan mij inbeelden dat sommigen onder u bij de spreuk van BZN zullen denken: ‘Dat is gemakkelijker gezegd/geschreven dan gedaan.’ Ik kan u daar geen ongelijk in geven. Ik ervaar dat regelmatig ook zo. Maar toch mag ik het ook anders ervaren. En daar kan ik alleen maar dankbaar voor zijn. Voor iemand mogen zorgen kan zwaar, zeer zwaar zijn maar geeft ook diepe vreugde. Het verlegt het aandachtspunt van jezelf naar de ander. Het helpt mij om eigen zorgen te leren relativeren. Want als ik bij mijn eigen (kleine) zorgen blijf steken, worden ze alleen maar groter en is de kans groot dat ik de ander uit het oog verlies.
Mijn petekind werkt als orthopedagoge/verpleegkundige bij mensen die mentaal en fysiek veel zorg nodig hebben. Hoewel het zeer zwaar werk is, ook wegens het tekort aan personeel, doet zij dit met hart en ziel. Dinsdag vertelde ze hoe één van ‘haar’ mensen, die normaal elk lichamelijk contact vermijdt, haar onverwacht een knuffel gaf. ‘Zo’n momenten zorgen dat je het volhoudt’, zei ze.
Vandaag is het ‘Dag van de mantelzorg’: zoveel mensen, jongeren en ouderen, die vaak ongezien en zonder media-aandacht, voor iemand een wereld van verschil maken.
God, dank U voor allen die jouw liefde als een warme mantel om anderen heen slaan!

Pastor Chris


© Pixabay