maandag 17 januari 2022

Ben je er klaar voor?

In het vaccinatieschema zijn nu de jongste kinderen aan de beurt. Het valt mij op hoeveel inspanningen de centra doen om het jonge volkje te onthalen en op hun gemak te stellen. Het gaat soms zo ver dat de prik voorbij is zonder dat ze er erg in hebben. Zoals de foto laat zien, een knuffel, de film van Nachtwacht en ook de muziek mag niet ontbreken.

Onthalen, het is iets heel belangrijk, kijk naar de inspanningen die we zelf doen als we bezoek ontvangen. Je zorgt ervoor dat je zelf en je  huis er pico bello uitzien, de presentatie van de hapjes,... We zorgen ervoor dat we tijd geven aan onze gasten. Een goed onthaal stelt de gast centraal. Je welkom voelen als gast bepaalt de manier waarop je er bij zit. Hoe je je voelt, hoe jij je zelf openstelt tegenover de gastheer/vrouw.

Ook in de kerk weten we al heel lang hoe belangrijk een goed onthaal is. Tijdens deze coronaperiode is het allemaal wat afstandelijker. We zorgen ervoor de veiligheidsregels worden nageleefd, we moeten afstand houden, een handdruk en een knuffel of schouderklopje kunnen al helemaal niet.
Zondag had ik iemand in de kerk die me zei dat ze dat heel erg miste. De babbel vooraf, de vraag 'hoe gaat het met je?', gewoon tijd hebben om wat wringt te kunnen uitspreken. Dat ontlast je gemoed en maakt je klaar voor de viering.

Wanneer we een Godly Play verhaal vertellen zijn we altijd met twee: de verteller en de deurwachter. Een beetje een bizarre naam voor een wel heel belangrijke functie. De deurwachter laat de mensen één voor één binnen en neemt de tijd voor elk. Bij het binnenkomen vraagt de deurwachter: 'Ben je er klaar voor?' Het werkt als oogopener. Je gaat niet routineus naar binnen maar stelt jezelf de vraag: 'Ben ik er wel klaar voor? Of is er iets wat ik kwijt wil, iets waardoor ik mij ongemakkelijk voel en daardoor mijn aandacht er niet kan bijhouden. Het zijn kleine dingen die er voor zorgen dat mensen thuis kunnen komen, zich kunnen openstellen.

Misschien een goed idee als je de volgende keer naar de de eucharistieviering  komt...
Stel jezelf de vraag: 'Ben je er klaar voor?

Pastor Mariette

Ben je er klaar voor?