maandag 10 januari 2022

Opkikkertjes

De voorbije week kreeg ik een telefoon van iemand die vroeg of hij eens mocht langs komen. Hij had een opkikkertje nodig. De donkere dagen zijn voor niemand aangenaam en voor alleenstaanden in coronatijd valt het vaak heel zwaar. Eens kunnen babbelen, je frustraties uitspreken, ventileren zoals ze dat heten, het kan deugd doen. Het was niet alleen een opkikkertje voor hem, dat was het ook voor mij. Iemand naar huis zien gaan, anders dan hij is binnen gekomen, dat geeft energie.

Gisteren morgen mocht ik een opkikkertje meemaken in de kerk. De viering heeft mij heel erg geraakt, het was als herboren worden, nieuwe mens worden. Het doet zo'n deugd als je je daar bewust van wordt. En het werd nog versterkt ! Na de viering sprak ik met iemand die mij enthousiast zei: "Wat hebben wij toch geluk, zo'n mooie viering, zo'n mooie liederen, zo biddend en doorleefd." Het deed me deugd dat mijn gevoel door anderen ook gedeeld werd. Het gaf me zelfs vleugeltjes.

Zaterdag mocht ik ook een fantastische dag beleven, in de mooie, idyllisch gelegen Maria Magdalenakapel in Vaalbeek. Samen met elf cursisten en twee begeleiders waren we een hele dag samen voor de eerste vormingsdag van de Godly Play basiscursus. Allemaal mensen die ervoor kiezen om drie dagen vorming te volgen, mensen die ervoor kiezen om op een creatieve en speelse manier Gods boodschap te brengen bij kinderen, bij ouders, bij ouderen,...
Het regende buiten pijpenstelen en om het coronaveilig te houden, zetten we bij deze winterse temperaturen ook nog eens de vensters open. We hadden koude voeten maar in ons hart was het warm. Wat een schat heb ik die dag mogen ontvangen.

In het naar huis rijden vroeg ik mij af: "zijn dit nu een ander soort mensen die zo'n cursus volgen?" Broederlijkheid, attentie, hulp, gedrevenheid,... geen alledaagse ervaringen in het dagdagelijkse leven. Toen ontdekte ik dat het niet alleen aan de mensen lag, er was nog iemand anders aanwezig. 'Iemand' die ons heel nabij wilde zijn en die zag dat het goed was.

Graag wens ik jou dat ook jij de opkikkertjes in jouw leven mag ontdekken.

Pastor Mariette

Maria Magdalenakapel© Godly Play Vlaanderen