maandag 31 januari 2022

Een wake-up call door muizen

Ook naar Taboe gekeken? Het thema van deze uitzending was 'verslaving'. Getuigenissen en komedie wisselen elkaar af zodat het tegelijk diepgaand is en het toch verteerbaar maakt. Wat mij het meest getroffen heeft is het experiment waarover Geubels sprak op het einde van de uitzending.
Er werden enkele muizen elk in een aparte kooi gestopt. In één kooi staken ze verschillen muizen bijeen. Aan alle muizen werd morfine toegediend. Wat blijkt? De muizen die alleen in een kooi zaten waren veel meer verslaafd aan de morfine dan de muizen die in groep zaten. Eenzaamheid is dus een heel grote trigger voor verslaving.  Dit kwam ook boven drijven in de verschillende getuigenissen. De getuigenissen raakten mij heel sterk maar als ik het resultaat van het experiment hoorde, dan had ik zoiets van: daar zijn wij ook mee verantwoordelijk voor.
Eenzaamheid heeft met uitsluiting te maken, met je niet aanvaard weten zoals je bent, met macht hebben over een ander, waardoor de ander zich minderwaardig voelt,...
Het mogen dan harde tijden zijn, waarbij iedereen moet vechten om staande te blijven, toch hebben wij onze verantwoordelijkheid naar elkaar toe.
Solidariteit, barmhartigheid, tijd maken voor elkaar, mensen leven toezeggen, mensen rechtop helpen... was dat niet de rode draad doorheen Jezus'boodschap? 
Ik weet het, er zijn honderd en één redenen om het niet te doen. Maar, kan je Jezus volgen als je je afsluit van de nood van anderen? Wanneer heb jij nog eens de telefoon genomen en iemand opgebeld die eenzaam is of het moeilijk heeft om welke reden dan ook? 

Pastor Mariette

© Pixabay