donderdag 6 januari 2022

Samen

‘Alleen ga je sneller, samen geraak je verder.’ (BZN 3 januari 2022)

Toen ik deze spreuk voor het eerst las, dacht ik terug aan mijn schooltijd als leerling en als leerkracht. Groepswerk werd niet altijd met groot enthousiasme aangevat want overleggen duurt een stuk langer dan alleen werken en ieders bijdrage kan daarin nogal verschillen. Het gebeurde dan wel eens dat in feite iemand van de groep het werk grotendeels alleen deed.
Zo werden de vele overlegmomenten met collega’s soms ook ervaren. Alleen een examen opstellen bijvoorbeeld ging inderdaad sneller maar je inspiratie om steeds nieuwe, aangepaste vragen te vinden raakte wel uitgeput. Als leerkracht geschiedenis en humane wetenschappen gaf ik vaak die vakken als enige in bepaalde klassen. Vandaar dat ik blij was om te kunnen overleggen met een collega want inderdaad: samen kom je verder!
Diezelfde ervaring heb ik ook bij het pastoraal werk. We vormen een team met de pastores en overleggen op regelmatige basis. In die overlegmomenten kruipt tijd maar samen geraken we verder want je krijgt een verscheidenheid aan ideeën en voorstellen. Waar je zelf niet aan dacht wordt je aangereikt door de ander. En daarin zit juist de verrijking!
Om het met de foto te zeggen: ieder brengt zijn of haar eigen kleur aan.
Mogen er dus veel inspirerende momenten van samenwerking zijn in 2022 voor u en voor ons.

Pastor Chris

© Pixabay