woensdag 2 maart 2022

40 dagen zonder guilty pleasure?

Ik ga je niet zeggen dat je veertig dagen elk guilty pleasure moet laten. Je kan daarvoor gaan, maar moet daar dan zelf voor kiezen!
Wat kan vandaag de zin zijn van vasten? Mijn moeder vertelde van een boer, die zijn ezel leerde vasten en dan ontgoocheld vaststelde dat het dier doodviel toen hij het eindelijk kon... Dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Als kind hoorde ik dat je minder snoepjes moest eten, om de uitgespaarde centjes aan de arme kindjes te geven. Men kon ook gehakt eten in plaats van duurder vlees, om dezelfde reden. Zo werd vasten iets dat alleen met geldelijke solidariteit te maken had. Maar als je vandaag evenveel snoepjes kan blijven eten - of duurder vlees - en toch geld aan de armen geven... waarom zou je dat eerste dan doen?
Als het niet gaat om veranderen van "mind set" (wat men vroeger "bekering" noemde), als je er geen ander mens door wordt, heeft het dan wel waarde?
Vandaag doen mensen een maand lang tournee minerale omdat dat de eigen gezondheid ten goede komt (of misschien ook de relaties met huisgenoten). Sommigen organiseren veertig dagen zonder vlees, wat het klimaat minder belast en dus beter is voor toekomstige generaties. Anderen zetten de temperatuur een graadje lager - een dikke truien maand - omdat dat beter doet voelen wat mensen op straat ervaren zonder ervoor te kiezen of omdat Poetin dat niet graag heeft. Nog anderen geven extra aandacht aan een zeurende vriend... het moet niet gaan om centjes, niet zelden is onze tijd kostbaarder!
Soberder leven, bewuster leven... het maakt meestal ook meer dankbaar: met minder besef ik meer dat ook het eenvoudigste reden is om dank te zeggen.
In die zin kan ik me geen goede vasten voorstellen die niet tegelijk dichter brengt bij God.

Tony, pastor
©Pixabay