vrijdag 18 maart 2022

De weldaad van de slaap

Vandaag, 18 maart, is het de ‘Internationale Dag van de Slaap’. Deze vindt jaarlijks plaats op de vrijdag voordat de lente begint. Op deze dag staan slapen en zaken die met slapen te maken hebben centraal. Heel veel mensen slapen slecht, en een afspraak in de slaapkliniek moet je tegenwoordig maanden op voorhand boeken. We weten allemaal hoe belangrijk een goede nachtrust is. Tijdens het slapen komen we terug op krachten. Slecht slapen kan een uiterst negatieve invloed hebben op ons lichamelijk en mentaal welzijn. Vandaag de dag zijn we ons hiervan meer dan ooit bewust. Het is dan ook niet te verwonderen dat er tal van boeken en websites over de slaap beschikbaar zijn die ons vertellen wat we moeten doen om goed en beter te slapen: meditatieoefeningen, yoga, beweging, voeding, een boek lezen voor het slapen gaan in plaats van TV of tablet, warme melk met honing, voetmassage, … En sommige van die zaken helpen echt wel, geloof het maar van ondergetekende lichte slaper! Ook in de Bijbel wordt er vaak over de slaap gesproken. Zo horen we bijvoorbeeld in Psalm 127 dat God het ‘zijn beminden in de slaap geeft’. En blijkbaar was Jezus een goede slaper, zo lezen we toch in Marcus 4, 38, waar hij rustig in de boot ligt te slapen en met geen stokken wakker te krijgen is, terwijl er nochtans een hevige storm op het meer woedt. Anderzijds horen we ook hoe Jezus op het eind van zijn leven bedroefd (en zelfs kwaad) was dat zijn leerlingen in slaap vielen, terwijl Hij hen had gevraagd om met Hem te waken (Matteüs 26, 40). Zelf vind ik Psalm 121 één van de mooiste teksten in de Bijbel over slaap. Daar krijgen we te horen dat God zelf niet slaapt of sluimert, want hij waakt over ons. Het doet denken aan de Latijnse spreuk ‘vigilat ut quiescant’, hij waakt opdat zij slapen, tot 2008 niet voor niets de lijfspreuk van de Nederlandse politie. Soms helpt die gedachte mij om in te slapen. Dan zeg ik soms: ‘God, ik heb vandaag geprobeerd om te doen wat ik kon. Ik leg het nu naast mij neer en leg het in Uw handen. Draag Gij er nu verder zorg voor, morgen neem ik het dan wel weer over’. Het helpt mij om niet te blijven piekeren over bepaalde zaken, maar om het in Gods handen te leggen, om zo mijn geest vrij en leeg te maken voor de nachtrust. En wanneer je bang bent om te gaan slapen, omdat je vreest dat je weer moeilijk de slaap zal kunnen vatten, wees dan de woorden van Spreuken 3, 24 indachtig: ‘Je hoeft niet bang te zijn wanneer je slapen gaat, je slaap zal vredig zijn.’ Tot slot nog een toemaatje: ook muziek kan ons helpen om in slaap te vallen. Zachte meditatieve muziek brengt ons tot rust en doet ons in een slaapmodus gaan. Dat weet ook de componist Max Richter. Hij componeerde een acht uur durend wiegelied onder de naam ‘Sleep’, bedoeld om ’s nachts naar te luisteren. Zijn hoop is dat mensen er effectief bij in slaap vallen. Als het stuk opgevoerd wordt, worden trouwens ook bedden geplaatst waar mensen naar de muziek kunnen luisteren. Zo was het ook toen op vrijdagavond 7 september 2018 het stuk in de Antwerpse kathedraal werd gebracht en 300 bedden werden aangesleept. Voor één keer mocht je dus in slaap vallen in de kerk. Hieronder kan je luisteren naar een fragment ervan. Slaapwel!

Pastor Gino.