donderdag 17 maart 2022

Bezems

‘Nieuwe bezems vegen schoon, maar de oude kennen de hoekjes.’ (BZN dinsdag 15 maart 2022)

Toen ik eergisteren deze spreuk las, dacht ik terug aan mijn moeder. Perfectionisme was haar echt niet vreemd. Ook in het huishouden moest alles tot in de puntjes zijn. En aangezien we een handje toestaken, kregen we de raadgeving: ‘Vergeet de hoekjes niet!’
Bovendien zou ik best een nieuwe bezem kopen, de oude heeft zijn beste tijd gehad.
Misschien is het op dit moment ook zo in de Kerk.
Een nieuwe bezem aanschaffen, bij wijze van spreken, staat voor vernieuwing, voor verandering gericht op de toekomst. Maar ‘die oude bezem’ voelt zo vertrouwd aan. ‘Waarom hem dan vervangen door een nieuwe?’, zou de vraag kunnen zijn.
Deze veertigdagentijd nodigt uit om al vooruit te kijken naar Pasen. Nieuw leven in de Kerk, vegen met nieuwe bezems, ook al vraagt dat inspanning en roept dat soms angst op.
‘Zie, Ik ga iets nieuws maken, het is al aan het kiemen, weet je dat niet?’ (Jesaja 43,19)
Een woord van Godswege om op te vertrouwen!

Pastor Chris

© Pixabay