donderdag 3 maart 2022

Je hebt al zo veel!

‘Blijf bij het verlangen, je hebt al zo veel.’ (BZN donderdag 3 maart 2022)

Gisteren zijn we de vasten begonnen, 40 dagen op weg naar Pasen.
Voor mij is deze spreuk van BZN een uitdaging om stil te staan wat dit voor mij kan betekenen.
‘Je hebt al zo veel’. Je kan het bekijken vanuit materieel standpunt. Dan is het een uitnodiging om niet in te gaan op elk reclameaanbod; om de vraag te durven stellen: ‘Heb ik dat wel echt nodig?’
Niet altijd een gemakkelijke vraag in onze consumptiemaatschappij.
Maar het gaat ook dieper. Het is ook een kans om te kijken naar wat werkelijk zin geeft aan mijn leven, wat uitnodigt tot dankbaarheid naar God en medemensen. Zo wordt het ook een uitnodiging om meer tijd vrij te maken voor gebed.
In de vastenkalender van Broederlijk Delen stond gisteren (Aswoensdag) een tekst onder de titel: ‘Heb jij al een voorschrift?’ De tekst ging over het ‘egodieet’. We krijgen 40 dagen tijd om er werk van te maken: minder ‘ego’ en meer de ander en de Ander.
De uitdaging om niet steeds te verlangen ‘groter en beter te zijn dan de ander’.
God, ik dank U om wie ik ben en mag zijn. Help mij in deze vastentijd!

Pastor Chris

©Pixabay