donderdag 24 maart 2022

Handen

‘Handen en armen zijn er om elkaar te warmen.’ (BZN zondag 20 maart 2022)

Zondag 20 maart was het de Dag van de zorg. Maar elke dag zijn er zovelen die zorg dragen voor anderen. Een lijst van al deze mensen maken zou onbegonnen werk zijn en zeker onvoldoende recht doen aan wat zij voor anderen betekenen.
Ik was bij het begin van de week getroffen door een mail die ik ontving.
Ook in Sint-Lambrechts-Woluwe worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen, ondermeer in leegstaande gebouwen bij mij in de buurt. Het Rode Kruis coördineert de opvang maar doet ook beroep op vele vrijwilligers. Om toch één naam te noemen: Georges De Smul is één van hen.
De taken van de vrijwilligers zijn divers zegt hij en is het emotioneel zwaar.
Onze voornaamste taak schrijft hij, is deze mensen goed ontvangen en menselijke warmte geven.
De solidariteit onder mensen is een bemoedigend teken in deze tijden van oorlog en lijden.
Misschien kent u wel het gekende verhaal over een Normandisch dorpje waar veel verwoest was in de wereldoorlog. Soldaten hielpen bij het ruimen van het puin. Het kruisbeeld uit het kerkje werd teruggevonden maar de handen bleven spoorloos. Eén van de soldaten schreef op de plaats van de handen van Christus: ‘Ik heb geen andere handen dan de uwe!’
God, ik dank U voor allen die uw nabijheid zichtbaar en tastbaar maken.

Pastor Chris

© Pixabay