woensdag 22 april 2020

Dicht bij elkaar zijn in coronatijden

De nieuwsbrief van Godly Play deed mij stil staan bij het verhaal van de Goede Herder.
De deuren van onze schaapskooi zijn ook dicht. We moeten in ons kot blijven. Enkel de goed Herder mag nog dicht bij mensen komen, zonder mondmasker! Een wandeling naar de groene weiden of het frisse water zit er nog wel in, als we de nodige richtlijnen in acht nemen.
Wat mij vooral trof was het zinnetje: 'De Goede Herder helpt je ook doorheen de gevaarlijke plaatsen'. Wat doet het deugd te weten dat we er daar, op die gevaarlijke plaatsen, niet alleen voor staan. Gevaarlijke plaatsen... Het alleen zijn. Het teveel- of tekort aan vrijheid. De hunker naar persoonlijke contacten. Het rouwen om het verlies of de huivering bij het zien van al die ellende... Ik vraag mij af wat die gevaarlijke plaatsen voor jou zijn? Hoe kom jij door die plaatsen heen?
En als we zelf te moe zijn om verder te stappen, dan neemt de Goede Herder ons heel dicht bij zich, op Zijn schouders, en brengt ons veilig thuis.
Ik vraag mij af of jij de Goede Herder al heel dicht bij jou gevoeld hebt?
Ik vraag mij af of jij voor anderen al zo'n Goede Herder hebt kunnen zijn?
Laat ons dicht bij elkaar zijn, ook in coronatijden.

Mariette, pastor

© Godly Play Vlaanderen