maandag 20 april 2020

Enkel voor Brusselse West-Vlamingen!

Het valt mij steeds op hoeveel West-Vlamingen er zijn in Brussel. Ook in onze gemeenschappen kom je ze tegen. Ik hoor en zeg het graag, want ik ben zelf afkomstig uit Brugge en mijn familie is allemaal daar woonachtig. Soms zeggen ze wel eens dat West-Vlamingen een kloek en stoer ras zijn, maar zelfs in corona-tijden worden West-Vlamingen week! Zo is er dit weekend een nieuw lied in het West-Vlaams, en dit om allen die dit taaltje verstaan (of allen die dit taaltje hip vinden) een hart onder de riem te steken. De titel is ‘Kunnik nemi na joen komn’ (vertaald betekent dat ‘ik kan niet meer naar jou komen’) en wordt vertolkt door Katrien Verfaillie, bijgestaan door Raf Walschaerts (van Kommil Foo) en Walter Janssens. Katrien Verfaillie is een pianiste die mooie intieme muziek maakt in de nieuw-klassieke stijl (je vindt meer van haar op www.pigeononpiano.com). Voor het West-Vlaamse corona-lied dat ze gemaakt heeft waagt ze zich voor het eerst aan zang. Het lied is gemaakt op de melodie ‘Het dorp’ van Wim Sonneveld, oorspronkelijk ‘La Montagne’ van Jean Ferrat. Op minder dan enkele uren werd het West-Vlaamse lied dit weekend een echte internethit. Het is een ontroerend klein lied, maar daarom ook zo hoopvol. Dus voor alle Brusselse West-Vlamingen (en natuurlijk ook voor alle anderen): wees niet bang en hou moed!

Pastor Gino