vrijdag 10 april 2020

Is dit nu Goede Vrijdag?


Ik moet toegeven dat er momenten zijn waarop ik het moeilijk heb om mijn hoofd er wat bij te houden. Is het vandaag vrijdag? Of was dat gisteren...? Of komt dat pas morgen...? Programma's op radio en tv helpen de dagen wat van elkaar onderscheiden, maar als die elke dag ongeveer hetzelfde geven...? En dan zeggen dat het vandaag 'Goede' Vrijdag is en gisteren 'Witte' Donderdag was... het vraagt wat meer inspanning om erbij stil te staan, terwijl dat andere jaren vanzelf gaat... (het beluisteren van de meditatie, het schrijven voor of lezen van de blog en natuurlijk het gebed helpen hier natuurlijk. Maar het is toch niet even sterk als anders).
Is het alleen Goede Vrijdag omdat iedereen erover spreekt of omdat ik er voortdurend aan denk en zou het daarzonder een dag zijn zoals alle andere? Of nog sterker: zou het alleen Pasen zijn omdat iedereen daarover spreekt of omdat ik er voortdurend over denk, of is het ook iets dat van God komt en compleet los staat van alle inspanningen? Voor zulke vraag heb ik geen rechtstreeks telefoonnummer. Het enige dat ik kan is het stil maken en mediteren...
Om dan te 'horen' dat vandaag niet alleen "Goede Vrijdag" is, de verjaardag van Jezus door, maar dat al het leed van de wereld op deze dag bijeenkomt en herdacht wordt. Dat de Goede Vrijdag dit jaar al bijna een volle maand duurt en ook nog niet onmiddellijk voorbij zal zijn.
Het is niet alleen de verjaardag van Jezus dood (inderdaad: een verjaardag kan je vergeten), maar wel een opstoot van het kwaad en het lijden, dat zich elk jaar herhaalt en waar God heel erg gevoelig voor blijkt te zijn, ook als ikzelf daar niet bij zou stilstaan.
Op Pasen zal het lijden niet voorbij zijn - de coronamaatregelen duren zeker nog een week langer, als het niet nog meer zal zijn - maar geeft God ons al wel Zijn antwoord! Laten we zorgen dat we het horen!

Tony, pastor