vrijdag 3 april 2020

Gaan we samen naar Aardenburg?

Dezer dagen wordt van alles afgelast: concerten, sportwedstrijden, Olympische Spelen, Eurovisiesongfestival, … Misschien zijn er bij U ook wel voorstellingen of evenementen waarvoor U kaartjes gekocht had en die afgelast zijn. Bij mij was dat toch zo. Het is natuurlijk allemaal te begrijpen, maar toch kan ik niet onder stoelen of banken steken dat ik het jammer vind. Want naar sommige van die zaken was ik al weken en zelfs maanden aan het uitkijken. Zo bijvoorbeeld de uitvoering van de Matthäus-passion op zaterdagnamiddag 4 april. Reeds vele jaren ga ik trouw naar het Nederlandse Aardenburg (nabij Sluis) om er in de Sint-Baafskerk Bachs beroemde passie mee te maken uitgevoerd door de Nederlandse Bachvereniging. Dit gerenommeerd gezelschap voert al sinds 1921 jaarlijks de passie uit tijdens de twee weken voor Pasen op verschillende plaatsen in Nederland, met als hoogtepunt de uitvoeringen in de Grote Kerk van Naarden. Dit jaar is de ganse reeks afgelast, en dit is in het verleden slechts één keer gebeurd, met name in 1945. Het beloofde dit jaar een bijzondere uitvoering te worden, want niemand minder dan de Argentijnse dirigent Leonardo Garcia Alarcon, tevens de dirigent van zijn eigen Choeur de Chambre de Namur, zou de uitvoering dirigeren. De passie is in Nederland een bijzonder gebeuren, en helemaal anders dan bij ons. Men spreekt in Nederland van een heuse ‘Matthäus-gekte’. Bij ons wordt de Matthäus-passion vooral uitgevoerd als een concert. Niet in Nederland. Daar is het een haast religieus gebeuren. Het wordt altijd (of toch bijna altijd) opgevoerd in kerken (en dus niet in concertzalen). Ook mag er bijvoorbeeld niet geapplaudisseerd worden na afloop van de voorstelling. Applaus zou immers ongepast zijn na het aanhoren van het lijdensverhaal van Jezus. In plaats daarvan gaat iedereen uit eerbied staan na de voorstelling in Nederland, tevens om op die manier de zangers en muzikanten te bedanken. Kortom, de passie in Aardenburg is voor mij altijd een diep en intens gebeuren, waar ik lang op voorhand naar uitkijk (je moet trouwens ook al bijna een jaar op voorhand kaartjes kopen!). Zonder die passie op de zaterdagnamiddag van het palmzondagweekend kan als het ware de Goede Week niet ingezet worden. Dit jaar is het echter wel zo. Geen passie bij de start van de Goede Week. Maar niet getreurd. Twee opvoeringen van de Matthäus-passion door de Nederlandse Bachvereniging zijn online te bekijken: één uit 2014 op hun eigen ‘All of Bach’-kanaal (https://www.bachvereniging.nl/nl/bwv/bwv-244/)  en één uit 2018 op de website van de Nederlandse televisie (https://www.npostart.nl/matthaus-passion/30-03-2018/VPWON_1289034), beide onder leiding van Jos van Veldhoven. Ik heb me dan ook voorgenomen om mij zaterdagnamiddag om 14 u., het uur waarop de Matthäus-passion normaal in Aardenburg zou worden uitgevoerd, voor mijn TV te plaatsen en de passion te streamen. Zo maak ik ze toch mee. Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar toch… Op die manier kan de Goede Week toch beginnen. Misschien ook voor U een tip als U niet goed weet wat te doen zaterdag? Samen elk in onze eigen huiskamer naar de passion kijken kan misschien een manier zijn om zo op afstand met elkaar verbonden te zijn en zo samen de Goede Week in te zetten? Afspraak dus zaterdag 4 april om 14u. om samen naar Aardenburg te gaan? Misschien kan ik je hier op deze blog al wat warm maken voor deze trip door een voorsmaakje te geven van het wondermooie  ‘Erbarme Dich’, gezongen door Tim Mead in de uitvoering van 2014.

pastor Gino