donderdag 30 april 2020

Welriekend

Sinds de files uitgevonden werden, heeft iedereen in ons land wel gehoord van de Welriekendedreef op de grens van Oudergem en Hoeilaart, vlak bij het vierarmenkruispunt. De radio-verkeersredactie vermeldde weleer deze straatnaam dagelijks om aan te geven tot waar de verkeersopstoppingen stonden. Het is een naam die tot mijn verbeelding sprak. Er leek iets ironisch in te zitten, omdat er alleen uitlaatgassen waar te nemen zijn, maar ik kon mij wel voorstellen dat deze idyllische laan door het Zoniënwoud in vervolgen dagen echt wel geurig moet geweest zijn.
Ik moet daaraan denken terwijl ik door de Wetstraat fiets. In deze "stadsautostrade" is de lucht deze dagen uitzonderlijk zuiver, nu er bijna geen auto's zijn. Het geldt eigenlijk voor de hele stad: er is een luchtkwaliteit die anders alleen op een autoloze zondag wordt gehaald en dat haast zeven weken lang... Jammer dat er zo weinig mensen zijn die er van kunnen genieten! In andere tijden is de luchtvervuiling - en de zekere kost voor de gezondheid die dat met zich meebrengt - de prijs die we betalen voor de economie. Vandaag ligt de economie in grote mate stil, met veel lastige gevolgen voor velen, maar dus wel met schone lucht in de stad.
Al is ook de Welriekendedreef op fietsafstand van bij ons bereikbaar - en dus geen verboden gebied voor sportievelingen - ik ben er sinds de coronatijd nog niet geweest. Maar ik stel me voor dat het daar nu inderdaad 'welriekend' moet zijn.
Wie de omgeving kent, weet dat er een mooie kapel staat, toegewijd aan Onze Lieve Vrouw Welriekenden (misschien geïnspireerd op het paasverhaal in Mc 16,1) (die werd niet werd aanroepen tegen Corona, maar toch tegen koortsaanvallen.) Wie van goede lucht wil genieten, moet vandaag alleszins niet zo ver gaan!

Tony, pastor

Kapel van Welriekende © Gemeente Hoeilaart