zaterdag 4 april 2020

Spreken is goud!

Mensen van "het vak" (welk vak dat dan moge zijn, weet ik niet goed, relatietherapeuten misschien) laten horen dat we staan voor een golf van relatiebreuken of voor een babyboom over 9 maanden of mogelijks wel allebei. De nieuwe situatie van thuiswerk, waarbij gezinsleden plotseling zoveel dichter op elkanders huid zitten zou voor velen namelijk een uitdaging kunnen zijn, waarbij de uitkomst niet altijd voorspelbaar is.
Ook voor alleenstaanden, die zoveel te intenser met zichzelf geconfronteerd worden, betekent de huidige situatie een opgave en een uitdaging.
Een paar dagen geleden hoorde ik psychiater De Wachter op de televisie zeggen dat hij na de corona crisis een crisis (opstoot) binnen de psychiatrie verwacht, van mensen die voordien misschien al verzwakt waren, die in de knoop raken met zichzelf of met anderen.
Het gaat mij zeer ter harte en voel mij behoorlijk machteloos om daarbinnen iets te kunnen betekenen voor anderen. Misschien zijn kanalen als deze blog of onze wekelijkse meditatie een zeer kleine bijdrage aan de lange reeks van initiatieven die overal worden genomen om mensen, ondanks de grote fysieke beperkingen, toch nabij te zijn.
Ik moet onwillekeurig denken aan dat oude Vlaamse gezegde (waar ik het overigens nooit meer eens kon zijn...) "Spreken is zilver, zwijgen is goud", waar de volgorde juist omgekeerd zou moeten zijn: in de werkelijkheid is zwijgen zilver (als het die status al verdient...) en is spreken het ware goud. Het is in het gesprek, waarin ook de eigen kwetsbaarheid aan bod kan komen, dat ontmoeting ontstaat. Daarin komt God bij ons wonen...
Ik moet denken aan iemand die me zei dat hij het als een buitenkans had ervaren dat de
 afwasmachine kapot was, want het met de hand afwassen gaf hem telkens de kans om bij te praten met zijn echtgenote. De jachtigheid van het bestaan - in die 'normale' dagen - maakte dat er immers nooit tijd was voor vrij gesprek.
Ik wil u best een kapote afwasmachine toewensen! En geef toe: het zou wel iets zijn om komende Kerst een echte baby in de kribbe te leggen...

Tony, pastor