maandag 6 april 2020

Jezus onder lockdown (Joh 11, 54)

Het is niet zo'n bekende passage uit het Johannesevangelie, maar vlak voor de intocht in Jeruzalem kan je lezen "Jezus bewoog zich dan ook niet meer openlijk onder de Joden" (joh 11,54a). Het loont de moeite (en vraagt echt niet zoveel tijd!) om het eens te lezen, samen met wat vooraf gaat. Anders dan de andere evangelisten, onderstreept Johannes hoezeer de spanning tussen de Jezus en zijn Joodse tijdgenoten zich langzaam opbouwde en op de duur bijzonder scherp werd. Je leest dat Hij ternauwernood aan de steniging ontsnapt (joh 10, 31) en dat Hij zich dus uit noodzaak schuilhield tot op het moment dat Hij Jeruzalem betrad (hetgeen we op Palmzondag gedachten), waarna zijn arrestatie snel zou volgen.
Het is niet hetzelfde als onze situatie - als wij niet meer buiten komen is het niet omdat we door de mensen bedreigd worden - maar het lijkt er toch een beetje op. Jezus moest "binnen blijven"; in het openbaar verschijnen was geen optie meer.
Ik weet niet hoe u dat "binnen blijven" beleeft. We houden ons sterk, we weten dat het voor het algemeen goed is en we willen niet flauw doen. We kunnen trouwens nog buiten, want we kunnen wandelingen maken en voedsel gaan kopen. We zijn vindingrijk en kunnen telefoneren en via internet contact leggen. En toch. We zijn, alleen of met het gezin, aan onszelf overgeleverd. Sommige uren duren lang. En weinigen zullen zeggen dat dit een gemakkelijke tijd is...
Het troost mij te beseffen dat Jezus dat ook heeft meegemaakt (of toch iets wat erop geleek) en ook Hij dit heeft moeten dragen. Eigenlijk helpt mij dat: mijn kruis in deze Goede Week (en deze lockdown tijd) is een beetje verbonden met Jezus kruis. Het geeft mij moed, want ik besef dat Hij dit helpt te dragen, al kan ik hem deze dagen niet ontmoeten in de sacramenten.

Tony, pastor.