dinsdag 12 mei 2020

Bubbel

Heb jij de afgelopen dagen ook jouw hoofd gebroken over de regel van 4? Ik in ieder geval wel. Uiteindelijk is de grondgedachte achter het geheel dat je jouw bubbel met één andere bubbel mag laten versmelten. En dat je ook ‘bubbeltrouw’ bent, wat inhoudt dat beide bubbels geen contacten aangaan met andere bubbels. Dit is de strikte interpretatie. Wat er ook van zij en hoe je het ook allemaal interpreteert, in ieder geval zijn we in een samenleving aanbeland waar we dus spreken over bubbels. Wie had dat ooit gedacht? Zelfs K3 heeft in april een liedje uitgebracht onder de titel ‘Bubbel’. De tekst van het lied spreekt boekdelen: ‘Waarom voel ik mij zo alleen in m’n bubbel? Ik kijk om me heen, iedereen in een bubbel. Ben jij af en toe ook zo alleen in je bubbel? En denk jij dan soms ook eens aan mij?’ Ik vraag me af of dit de toekomst is waar we naar op weg zijn, een toekomst waar we zo weinig mogelijk in contact komen met de ander. Een wereld waar we bang zijn voor de ander, en waar we liefst zo veel mogelijk ‘cocoonen’ en ons terugtrekken in onze eigen wereld, in onze eigen bubbel? Het Deense ‘Hygge’ zal nog belangrijker worden dan het tot nu toe al was. Het is zo anders dan datgene waartoe de verrezen Christus ons uitnodigt: ‘Gaat uit over de hele wereld en verkondigt het Evangelie aan heel de schepping’ (Mc 16, 15). Of het ganse discours van paus Franciscus die ons uitnodigt om naar buiten te trekken in plaats van ons op te sluiten binnen onze veilige grenzen en muren. Maar misschien kunnen we beide wel combineren? En is het nu op dit moment toch nog even noodzakelijk en belangrijk om zoveel mogelijk in onze eigen bubbel te blijven, maar met de mogelijkheid om vanuit die bubbel toch veilige contacten te leggen met andere bubbels?

Pastor Gino