maandag 4 mei 2020

Ik kom om een poos bij u te zijn...

Er bestaat een prachtig Marialied dat zingt: "Lief Vrouwke, ik kom niet om te bidden, maar om een poos bij U te zijn, ik heb U niets te geven, niets te vragen, deze dag. Ik bezit alleen de grote vreugde dat ik U bekijken mag." Hoe raak drukt dit lied de geest uit van wie op bedevaart gaat naar Maria in de meimaand (of op een ander ogenblik...). Oh ja, soms hebben we wèl iets te vragen. Een spoedig herstel bijvoorbeeld. Of we gaan om dank te zeggen voor een voorspoedig herstel. Maar eigenlijk zijn die woorden niet het allerbelangrijkste. Wie gaat er nu naar zijn moeder met als eerste bedoeling om iets te verkrijgen? Ga je niet in de eerste plaats om even samen te zijn? En ja, misschien krijg je wel wat. Maar het belangrijkste wat je krijgt is de grote vreugde van de ontmoeting zelf, zoals het lied treffend uitdrukt...
Het is in coronatijden allemaal zo anders. We kunnen deze dagen niet massaal naar Maria (ofschoon we wel te voet - of sinds vandaag per wagen - naar een Maria kppel mogen in onze onmiddellijke buurt...). Ook de buitenlandse bedevaarten werden geschrapt - Lourdes ligt dit jaar verder weg dan ooit.
Maar juist dan komt Maria naar ons kot. Is dit geen goede meimaand om het Mariabeeld in ons eigen huis wat meer op de voorgrond te plaatsen? Een kaars, een bloemetje, een gebedje af en toe, of een liedje: ik kom niet om te bidden, maar om een poos bij U te zijn...
(Is er trouwens een mooier perspectief om de coronaperiode af te ronden dan op bedevaart bij Maria?)

Tony, pastor.






Lief Vrouwke, ik kom niet om te bidden,
maar om een poos bij U te zijn,
ik heb U niets te geven,
niets te vragen, deze dag.
Ik bezit alleen de grote vreugde
dat ik U bekijken mag. (2x)

Lief Vrouwke, ik kom niet om te spreken,
maar om een poos bij U te zijn,
ik heb U niets te zeggen,
niets te vragen, deze dag.
Bewaar voor mij de grote vreugde
dat ik bij U blijven mag. (2x)

Lief Vrouwke, ik kom niet om te zingen,
maar om een poos bij U te zijn,
ik heb U niets te zeggen,
niets te vragen, deze dag.
Ik denk dan aan de grote vreugde
dat'k U Moeder noemen mag. (2x)