maandag 4 mei 2020

Heb jij al ‘coronaspeck’?

Neen, ik heb het hier niet over één of andere nieuwe charcuterie die je kan vinden bij jouw lokale slager, maar wel over de extra kilootjes die je misschien hebt aangemaakt tijdens de lockdown. Want door zo vaak thuis te zitten bewegen we minder, zeker met het slechte weer van de afgelopen dagen stellen we dat wandelingetje of dat fietstochtje liever wat uit, we brengen meer tijd door in de keuken, bakken een cake of een andere lekkernij, houden ons aan het dagelijks aperitiefmoment (want regelmaat moet er zijn in deze corona-tijden!), met als gevolg dat de wijzer van de weegschaal wat meer doorzakt. In Duitsland hebben ze daar het nieuwe woord ‘coronaspeck’ voor uitgevonden. Natuurlijk zijn er verschillende manieren om dat coronaspeck terug weg te krijgen. Misschien had je nog niet zover gedacht, maar ook het geloof kan ons daar blijkbaar bij helpen. Zo verscheen er in 2011 een boek van Els van der Vlist onder de titel ‘Ik heb er genoeg van. Over liefde, lijnen en leven met God’. Dit boek voor vrouwen (waarom enkel voor vrouwen?) stelt zich de vraag: ‘hoe betrek ik God bij mijn afslank-ambities?’ Een andere mogelijkheid om van het coronaspeck af te geraken is het Genesisdieet. In dit dieet mag je ongelimiteerd eten van producten zoals granen, peulvruchten, bonen, linzen, ongebrande en ongezouten noten, zaden, groenten, vruchten, kruiden en specerijen. Producten als zout, suiker, meel, vet, onrein vlees (zoals varken, schaaldieren, vis zonder schubben en vinnen) en zuivel zijn dan weer uit den boze. Dit dieet is gebaseerd op wat men at in het Oude Testament en staat zogezegd garant voor een gezonde levenswijze. Wat er ook van zij, het belangrijkste is zonder twijfel dat we twee dingen voor ogen houden. Vooreerst dat we ons lichaam hebben gekregen van God, en dat we het moeten koesteren en bewaren. Jezelf volproppen met chips, chocolade, alcohol en noem maar op horen daar natuurlijk niet bij. En anderzijds is het ook belangrijk om in deze corona-tijden niet al te depressief te worden door die paar grammen meer. Geloven helpt ons immers ook om er een positief zelfbeeld op na te houden. Kortom, eet en drink verstandig, maar je hoeft nu ook niet de grootste asceet te worden in deze tijd. Alles met mate en met de nodige relativering. Zo heb ik gisteren een fietstocht gemaakt. Goed toch? Wel moet ik eerlijkheidshalve bekennen dat ik tijdens die fietstocht even langsgegaan ben bij de Italiaanse bakkerij Giovanni in Schaarbeek (mag reclame op deze blog?) om mij te belonen na de fietstocht. Ik vond dat ik dat verdiend had na het harde fietsen. Het was trouwens zondag!

Pastor Gino