zaterdag 2 mei 2020

Het was op de radio, dus is het waar

Het radionieuws had het er vanochtend over: het is opvallend veel stiller in onze stad en in heel ons land. Doordat er zoveel minder auto- en vracht- en lucht-verkeer is valt het geluid in de weekends terug tot op het niveau van een autoloze zondag! Ik kijk uit het raam en besef dat het waar is. Eigenlijk moest ik daarvoor niet uit het raam kijken: het is al weken dat ik 's morgens vogels hoor fluiten en heel de dag lege straten zie. Het nieuws brengt hier eigenlijk niets 'nieuws', maar geeft alleen cijfers over iets wat we al lang weten. Daarbij vraag ik me af hoe lang het nog duurt voor de cijfers over de luchtkwaliteit zullen publiek worden, maar dat welriekende verhaal kon u hier eerder al lezen.
Stilte dus. Het is niet altijd 's mensen vriend. Toch niet in het begin. Wie uit een rumoerige omgeving komt, ervaart de stilte niet zelden als bedreigend. Met wat in mezelf zal de stilte mij confronteren? Ronduit: ze confronteert me met mezelf! Om één of andere reden maakt dat aanvankelijk onrustig en hebben we misschien nijging om dan maar wat muziek op te zetten...
Het is voor mij de ambiance van het begin van de veertigdagentijd: als we na een hectische (innerlijke) drukte, kiezen voor wat zelf-opgelegde stilte, dan is dat best wel confronterend.
Maar het went. Dat wennen zou ik niet beschrijven als "gewoon worden", zoals je ogen een tijdje nodig hebben om te wennen aan véél of weinig licht, wanneer je uit de omgekeerde toestand komt. Ik zou dat wennen eerder 'herontdekken' durven noemen. Het is zoals bij een heel goede vriend, die je na jaren opnieuw terugziet en waarbij je na enkele oppervlakkige uitwisselingen, opnieuw de diepte van de vriendschap ervaart. Het lijkt alsof de stilte je jezelf doet herontdekken - je komt jezelf opnieuw tegen en als de aanvankelijke onwennigheid gaat liggen, merk je vertrouwdheid. Bestaat dat: "thuiskomen bij jezelf"?
Op Paasmorgen komen de vrouwen bij het graf in de prille ochtend - het was daar stil. Zou het kunnen dat de stilte, waarin je thuiskomt bij jezelf, ook de plaats is waar God in ons hart spreekt en ons levensadem geeft?
Levensadem... Het suizen van Gods Geest... Hoe kijk ik ernaar uit dat het Pinksteren zal zijn!

Tony, pastor