zaterdag 30 mei 2020

Pinkstervoveen zaterdag 30 mei: op de negende dag bidden we om de vrucht van de zelfbeheersing

Kom, heilige Geest van God, geef mij de moed tot zelfbeheersing.
Zoveel passies, zoveel emoties kunnen mij beheersen,
zoveel is er dat mij van mijn stuk kan brengen. 
Zoveel is er waardoor ik me zou kunnen laten gaan, 
mezelf zou kunnen vergeten, mezelf zou kunnen verliezen.
Zoveel kleine en grote verslavingkjes willen de baas over mij spelen.
En nogal eens “doe ik niet het goede dat ik wil, 
maar het kwade dat ik niet wil” (Rom 7,19).
Kom, heilige Geest, maak mij vrij. 
Help mij om het goede, dat Gij in mij hebt gelegd, ruim baan te geven. 
Werk in mij. Leef in mij. Heers in mij. Leid mij. 
Houd mijn leven in de hand. 
Geef mij de moed om met u mee te werken. 
Geef mij innerlijk evenwicht. 
Leer mij vlug zijn om te luisteren, langzaam om te spreken (Jak 1,19).
Help mij om mijn “geloof te voeden met deugd, de deugd met kennis, 
de kennis met zelfbeheersing, de zelfbeheersing met standvastigheid,
de standvastigheid met godsvrucht, de godsvrucht met broeder- en zusterliefde,
de broederlijke en zusterlijke genegenheid met liefde voor allen” (2 Petrus 1,5-7).
Kom, heilige Geest van God, maak mij geest-driftig,
maar laat niet de driften in mij heersen. Geef mij de moed tot zelfbeheersing.
Kom, heilige Geest, vervul de harten van al uw gelovigen.
Ontsteek in ons het vuur van uw liefde,
op dit Pinksterfeest en in de tijd die komt en altijd weer. Amen.

Kom, Schepper Geest, daal tot ons neer,
houd Gij bij ons uw intocht, Heer;
vervul het hart dat U verbeidt
met hemelse barmhartigheid.

Verlicht ons duistere verstand,
geef dat ons hart van liefde brandt,
en dat ons zwakke lichaam leeft
vanuit de kracht die Gij ons geeft.

Doe ons de Vader en de Zoon
aanschouwen in de hoge troon,
o Geest van beiden uitgegaan,
wij bidden U gelovig aan. Amen. 

Zingt Jubilate 409

Pastor Benno